BDAR

Slapukų naudojimo taisyklės

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.

Susipažinkite su slapukų naudojimo taisyklėmis


Dažniausiai užduodami klausimai

Kaip išvengti kenkėjiškos programinės įrangos?
  • Reguliariai atnaujinkite operacinę sistemą ir kitas programas ar jų papildinius;
  • Programas siųskitės tik iš patikimų šaltinių;
  • Neatidarinėkite el. laiškų ir jų priedų, gautų iš nežinomų siuntėjų;
  • Naudokite ir nuolat atnaujinkite antivirusinę programą;
  • Nespauskite ant nuorodų, gautų nepageidaujamais el. laiškais ar kitomis bendravimo priemonėmis;
  • Reguliariai darykite atsargines duomenų kopijas.

Daugiau informacijos rasite čia.

Ar galima vienu metu naudoti daugiau nei vieną antivirusinę programą?

Turėti dvi vienu metu veikiančias antivirusines programas yra nerekomenduojama. Vienu metu veikiančios kelios antivirusinės programos gali būti nesuderinamos, trikdyti kompiuterio darbą ir neatlikti savo funkcijų. Jeigu turite antivirusinę programą, tačiau norite išbandyti kitą, prieš įdiegdami naują programą, pirmąją būtinai pašalinkite iš kompiuterio.

Kaip saugiai pirkti internete?
  • Naudokitės tarpininkų, pvz., „PayPal“, kurie suteikia pinigų grąžinimo garantiją, paslaugomis;
  • Naudokitės tik tomis el. parduotuvėmis, kurios palaiko https protokolą;
  • Saugokite visus duomenis apie internete atliktus pinigų pervedimus;
  • Įdėmiai perskaitykite informaciją apie pardavėją ir pristatymo bei grąžinimo sąlygas.

Daugiau informacijos rasite skyriuje E. prekyba

Ką daryti, jeigu negaunate internetu pirktos prekės?

Pirmiausia susisiekite su pardavėju arba jo atstovais. Galbūt įvyko techninė klaida, nebuvo gautas jūsų apmokėjimas ar siunta pasimetė pakeliui. Jei pirkote prekes arba paslaugas internetu, telefonu ar naudodami kitas ryšio priemones iš Lietuvos Respublikoje registruoto pardavėjo, prekes turite gauti per trisdešimt kalendorinių dienų nuo sutarties sudarymo, jeigu sutartis nenumato kitaip. Pardavėjui vėluojant įvykdyti užsakymą, pirmiausia reikėtų raštu kreiptis į pardavėją ir pateikti konkretų reikalavimą (nustatyti papildomą terminą sutarčiai įvykdyti arba reikalauti nutraukti prekės pirkimo-pardavimo sutartį ir grąžinti sumokėtus pinigus).

Pardavėjas ar paslaugos teikėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo prašymą ir pateikti motyvuotą atsakymą, ne vėliau kaip per 14 dienų nuo kreipimosi gavimo dienos. Ginčo nepavykus išspręsti, siūlytume pateikti prašymą Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai (toliau - VVTAT), prie prašymo pridedant dokumentų, pagrindžiančių keliamo reikalavimo pagrįstumą, kopijas (tarp jų – dokumento, patvirtinančio, kad pinigai už prekę buvo sumokėti prašyme nurodytam pardavėjui, kopiją).

Jei prekės ar paslaugos buvo įsigytos iš kitoje Eu­ropos Sąjungos valstybėje narėje, Islandijoje ar Norvegijoje veikiančio pardavėjo ar paslaugos teikėjo, dėl pažeistų teisių gynimo galite kreiptis į VVTAT padalinį Europos vartotojų centrą. Daugiau informacijos galite rasti adresu  www.ecc.lt.

Kur kreiptis dėl nepageidaujamų el. laiškų siuntimo iš Lietuvos?

Lietuvoje nepageidaujamo el. pašto (spam) siuntimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymas (69 str. 1 d., „Naudoti elektroninių ryšių paslaugas, įskaitant el. pašto pranešimų siuntimą, tiesioginės rinkodaros tikslu leidžiama tik esant išankstiniam abonento sutikimui“).

Šio įstatymo straipsnio nuostatų laikymosi priežiūrą vykdo Lietuvos Respublikos valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (toliau – VDAI).

Norėdami, kad būtų nagrinėjami nepageidaujamų laiškų siuntimo atvejai, turite kreiptis į VDAI su raštišku prašymu išnagrinėti Jūsų gaunamus el. pašto pranešimus, pridedant el. pašto pranešimų pavyzdžius su antraštėmis (full headers) ir ekrano nuotraukomis (printscreen).

Daugiau informacijos apie skundo pateikimą rasite https://vdai.lrv.lt.

Kaip apsaugoti išmanųjį įrenginį nuo kenkėjiškos programinės įrangos?

Įsidiekite antivirusinę programą, skirtą išmaniesiems įrenginiams, kurią galima atsisiųsti iš „Google Play“, ,,Windows Store“ arba „App Store“ el. parduotuvės.

Daugiau informacijos rasite čia.

Kur galima pasitikrinti ar mano kompiuteris nedalyvauja kenkėjiškoje veikloje?

Tinklalapyje https://www.nksc.lt/ galite patikrinti, ar Jūsų kompiuteris nėra užfiksuotas kaip dalyvaujantis kenkėjiškoje veikloje, taip pat patikrinti kompiuterį ,,online“ skeneriais. Tinklalapyje https://www.nksc.lt/irankiai.html galima pasitikrinti, ar naudotojo tinklo įrenginyje nėra saugumo spragų, kurios atsiranda dėl SSDP, NTP, SNMP, DNS, NetBIOS protokolų tam tikrų trūkumų.

Kur kreiptis dėl neteisėto asmeninės informacijos naudojimo socialiniuose tinkluose?

Dėl neteisėto asmeninės informacijos naudojimo socialiniuose tinkluose reikia kreiptis į socialinio tinklo administraciją, užpildant specialią formą. Apie neteisėtą asmeninės informacijos naudojimą gali pranešti tik šios informacijos savininkas.

Daugiau informacijos, kaip pranešti socialiniams tinklams apie netinkamą turinį, rasite čia.

Kur galima pranešti apie pastebėtą neteisėtą ar žalingą turinį internete?

Apie pastebėtą neteisėtą ar žalingą turinį internete, t. y. pornografiją, vaikų seksualinį išnaudojimą, rasinės ar tautinės nesantaikos kurstymą, smurtą ar kitą neigiamą poveikį nepilnamečiams darančią informaciją, pranešti galima RRT interneto karštajai linijai užpildžius specialią pranešimo formą adresu www.svarusinternetas.lt. Visi pranešimai yra patikrinami, o jiems pasitvirtinus ir radus neteisėtos arba žalingos informacijos Lietuvos tarnybinėse stotyse, siunčiami atitinkamoms Lietuvos institucijoms – Policijos departamentui arba Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybai Atlikusios tyrimą, šios institucijos imasi atitinkamų veiksmų prieš nepageidaujamo turinio skelbėjus ir siekia, kad toks turinys būtų pašalintas iš interneto Jeigu svetainė, kurioje yra nepageidaujamas interneto turinys, yra kitų šalių tarnybinėse stotyse, informacija apie tai perduodama kitų šalių interneto karštosioms linijoms (jei tose šalyje jos yra) arba Policijos departamentui.

Kaip elgtis įvykus informacijos saugumo incidentui?
  • Pirmiausia, nusiraminkite;
  • Apie incidentą informuokite savo paslaugų tiekėją ar organizacijos IT specialistą, kurie turi geriausias galimybes išspręsti Jūsų problemas maksimaliai greitai;
  • Jei Jūsų paslaugų tiekėjas atsisako spręsti problemą, informuokite https://www.nksc.lt/ užpildydami incidento formą. Nuo pateiktų duomenų tikslumo ir apimties priklausys tyrimo efektyvumas;
  • Padarykite sisteminių įrašų (angl. log files), pavyzdžiui, ugniasienės, kopijas;
  • Bandykite išsiaiškinti, kokie duomenys buvo pakeisti ar prarasti;
  • Bandykite nustatyti, kokia Jūsų sistemos spraga buvo išnaudota;
  • Jei incidento metu patyrėte materialinių nuostolių, kreipkitės į Lietuvos kriminalinės policijos biuro Sunkaus ir organizuoto nusikalstamumo 5-ąją valdybą el. paštas: cyberpolice [eta] policija.lt
Kokie saugumo incidentai yra pavojingiausi?

Gyventojams pavojingiausi saugumo incidentai:

  • Tinklalapių (el. bankininkystės sistemų ar socialinių tinklų) klastotės, kuriomis siekiama išgauti konfidencialius duomenis (vadinamasis ,,phishing“);
  • Kenkėjiška programinė įranga (ypač failų šifratoriai, tokie kaip „Cryptolocker“);
  • Asmens duomenų neteisėtas paskelbimas be to asmens žinios.
Kas yra pažangusis el. parašas, o kas - kvalifikuotas el. parašas?

Pažangusis elektroninis parašas (angl. advanced electronic signature), vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje (toliau – eIDAS reglamentas) 3 straipsnio 11 dalimi – tai elektroninis parašas, atitinkantis 26 straipsnyje nustatytus šiuos reikalavimus:

  • būti vienareikšmiškai susietas su pasirašančiu asmeniu;
  • pagal jį galima nustatyti pasirašančio asmens tapatybę;
  • sukurtas naudojant elektroninio parašo kūrimo duomenis, kuriuos tik pats pasirašantis asmuo gali labai patikimai naudoti;
  • turi būti susietas su juo pasirašytais duomenimis taip, kad bet koks tų duomenų pakeitimas būtų pastebimas.

Kvalifikuotas elektroninis parašas (angl. qualified electronic signature), vadovaujantis eIDAS reglamento 3 straipsnio 12 dalimi – tai pažangusis elektroninis parašas, sukurtas naudojant kvalifikuotą elektroninio parašo kūrimo įtaisą ir patvirtintas kvalifikuotu elektroninio parašo sertifikatu.

Kokia elektroninio parašo teisinė galia?

Elektroninių parašų teisinė galia nustatyta: Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje (toliau – eIDAS reglamentas) 25 straipsnyje:

  1. Negalima atsisakyti pripažinti elektroninio parašo teisinės galios ir jo tinkamumo naudoti kaip įrodymą teismo procese tik dėl to, kad parašas yra elektroninis arba kad jis neatitinka kvalifikuoto elektroninio parašo reikalavimų.
  2. Kvalifikuoto elektroninio parašo teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui.
  3. Kvalifikuotas elektroninis parašas, patvirtintas vienoje valstybėje narėje išduotu kvalifikuotu sertifikatu, visose kitose valstybėse narėse pripažįstamas kaip kvalifikuotas elektroninis parašas.

Vadovaujantis LR elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatymo 5 straipsnio 1 dalimi, elektroninio parašo, neatitinkančio kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamų reikalavimų, kurie yra numatyti eIDAS reglamente, teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui, jeigu tokio elektroninio parašo naudotojai dėl to iš anksto susitaria raštu ir jeigu yra galimybė šį susitarimą išsaugoti patvariojoje laikmenoje.

O vadovaujantis to paties įstatymo 5 straipsnio 4 dalimi, juridinio asmens atstovo kvalifikuoto elektroninio parašo teisinė galia yra lygiavertė juridinio asmens atstovo rašytiniam parašui, patvirtintam juridinio asmens antspaudu, kai pareiga turėti antspaudą nustatyta juridinio asmens steigimo dokumentuose arba įstatymuose.